מיה מורסיאנו, מטפלת מכפר סבא המתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT מתארת בשפתה מהו טיפול CBT. למי הוא מיועד ? מה עושים בטיפול? מהי ההכשרה של מטפל מוסמך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ?ועוד שאלות שמעניינות את מי שבוחן את האפשרות להתנסות בטיפול CBT.

מאמר זה הוא פרק מתוך המאמר. סוגי מטפלים והכשרתם – מורה נבוכים למי שמחפש מטפל. שמתאר בשפה פשוטה ונגישה סוגי טיפול שונים למי שמתעניין בטיפול אבל לא באמת מבין את ההבדלים בין סוגי הטיפולים ואת מהות הטיפול. מאמר זה איננו כולל הגדרות "מילוניות" של סוגי הטיפול, אותן ניתן למצוא באופן מפורט בוויקפדיה או באתרי האיגודים המקצועיים. אלא נועד להיות נגיש ולא פורמאלי למי שמתעניין בלמצוא מטפל שמתאים לו ורוצה להבין על מה מדובר.

קצת עליי: אני מטפלת בפסיכודרמה (M.A ׂ ופסיכותרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית (CBT), עובדת מזה כ-10 שנים במשרד החינוך ובקליניקה פרטית בכפר סבא

אורך הטיפול: אורכו של  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), מכוון להיות קצר מועד ומכוון מטרה וממש בתחילת הטיפול מנסחים יחד המטפל והמטופל את המטרה המרכזית של התהליך. לפיכך, שינוי יכול להיות מושג תוך מספר מועט של מפגשים לדוגמא בפוביות ספציפיות או להימשך יותר מכך במקרים של סבל נפשי ממושך וארוך , לדוגמא, של דיכאון או חרדה. לעיתים, נתקלים בפרסום על טיפול בCBT,  המתחייב למספר מפגשים ידוע מראש, היזהרו מהודעות אלו, כייוון שהיכולת לשינוי אינה תלויה רק בידע, איכות הקשר ובניסיונו של המטפל אלא גם בסוג ההפרעה, חומרת הסימפטומים, משך הזמן בה סובל המטופל מהסימפטומים, היוצר דפוס עיקש יותר לשינוי, האמונה העצמית ותחושת המסוגלות של המטופל לאמץ, להפריך ולפקפק באמונותיו, המידה בה סביבתו של המטופל מטפחת את הרגלי החשיבה, ההתנהגות והרגש, המשמרים את הקושי וההפרעה ועוד. לאחר תקופה, בה הושגה מטרת הטיפול אם מתעורר צורך, ניתן לקיים מספר פגישות ריענון, שבהן המטופל "חוזר על החומר", או שמתמקד במטרה טיפולית חדשה.

למי הוא מיועד: טיפול באמצעות טכניקות התנהגותיות קוגנטיביות ׁCBT) CBT הוכח כיעיל בטיפול במגוון של בעיות נפשיות, ביניהן: דיכאון, OCD, הפרעות חרדה שונות כמו פוביות, הפרעה פוסט־טראומטית, הפרעות אישיות, והפרעות אכילה. להפרעות מסוימות פותחו טיפולי CBT מיוחדים, והוכשרו מטפלים יעודיים. לכן, אם אתם מעוניינים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, מומלץ לחפש מטפל שמתמחה באותו תחום. בטכניקות התנהגותיות קוגנטיביות נעשה בטיפול קבוצתי, זוגי, פרטני- ילדים, נוער ומבוגרים והדרכות הורים.

ההכשרה: תעודת פסיכותרפיסט ב-CBT, ניתנת אך ורק לפסיכיאטרים, רופאים, פסיכולוגים, מטפלים באומנויות  עובדים סוציאליים וקרימינולוגים קליניים, שסיימו לפחות תואר שני ולמדו בתוכניות הכשרה מוכרות על ידי איט”ה והEABCT. קיימות כיום בארץ 15 תוכניות הכשרה המוכרות להכשיר מטפלים בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, לכל אחת מהן ייחוד משלה. ישנן תוכניות עם דגש על למידה אישית, תוכניות גדולות, תוכניות שמיועדות לעובדים סוציאליים, כאלו שמיועדות למטפלים באומנויות, תוכניות CBT עם דגש על פרט זוג ומשפחה, כאלו עם פוקוס על טראומה, ותוכניות ייעודיות לקהל חרדי,

היכן מטפלים ב-CBT  : הן במסגרות ציבוריות :בתי חולים, מסגרות חינוך, מוסדת שיקום, בתי כלא, ארגונים ומסגרות של מכונים וקליניקות פרטיות

מהו טיפול ב; CBT-טיפול התנהגותי (B) קוגנטיבי (C) היא שיטת טיפול פסיכולוגי, המתבססת על ההנחה שניתן להתמודד עם קשיים והפרעות בחיינו באמצעות טיפול במחשבות המכשילות של אדם (שינוי קוגניטיבי) ובאמצעות טיפול בדפוסי הפעולה שלו (שינוי התנהגותי). המטופל יחד עם המטפל מנסים לאתר ולזהות מחשבות והתנהגויות מעכבות, נמנעות ומכשילות שפוגעות באיכות חייו של האדם ומשמרות תחושות של חרדה, כעס ודיכאון,.  למרות שלכאורה האדם נוקט בהם כדי להימנע מסבל הוא דווקא ישמר ואף יחריף את מצבו ויהיה עשוי בשל כך לסבול מאובססיות, פוביות, חרדות ,היסגרות והצטמצמות בתפקודי חייו. טיפול CBT ירחיב את יכולתו של האדם ללמוד ולאמץ מחשבות ומעשים בריאים ופרודוקטיביים יותר, שיובילו אותו לצמיחה אישית, ויקלו על תחושת הסבל הנפשי שהוא חש. כמו כן המטופל רוכש טכניקות להרגעה עצמית באמצעות שימוש בדיבור עצמי, טכניקות נשימה ועוד.

עוד משהו? המטפל והמטופל בטיפול CBT "מתדיינים" על אמת המחשבה ובמקרים רבים ייראה טיפול מסוג זה כמו דיון פילוסופי השם סימן שאלה בסופה של כל מחשבה שכותרתו "האומנם"? : "האומנם, אין משמעות לחיי"? "האומנם אני אפס מאופס" , "האומנם אני בודד?". האפשרות להטיל ספק במחשבותינו, להפריך אמיתות של מחשבה, לשבור הרגלים, הפכו להיות דרך חיים עבורי כמטפלת, אמא, רעיה, בת, חברה ועוד תפקידים, זוהי עבודה יומיומית שאל לנו לזנוח אותה, אלא להפוך אותה להרגל חדש .  כאשר רוכשים הרגל חדש מתקיים בתחילת הדרך מאבק מי ישרוד וינצח ההרגל הישן או החדש וכמטופל /ת בתחילת הדרך הטיפולית ב-CBT אתה עשוי למצוא את עצמך מתווכח בין שתי מחשבות סותרות. אך זוהי תחילתו של מסע המאפשר לנו לנהל את רגשותינו, התנהגותנו ומחשבותינו ולא להתנהל לפיהם.

 

מיה לסרי מורסיאנו
פסיכותרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית
פסיכודרמטיסטית (M.A)

כתיבת תגובה