אז החלטתם ללכת לטיפול, ועכשיו אתם מחפשים את המטפל המתאים. ההתלבטות יכלה להיות ארוכה אבל עכשיו שהחלטתם והגעתם למסקנה שכדאי להתחיל בתהליך של שינוי אתם רוצים שהוא יתחיל כמה שיותר מהר, כל מה שנותר זה לבחור את המטפל הנכון.

אבל מיהו בעצם אותו מטפל נכון ? איך מגיעים אליו ? ולמה זה צריך להיות כל כך מסובך ?

מנסיוני, אין תשובה פשוטה לעניין הזה מכיוון שיש המון סוגי מטפלים וטיפולים. לאדם שאיננו מומחה בעולם הטיפול אין ידע מקצועי מספק לבחירה שכזו. למטפלים שתפגשו בתהליך החיפוש בהם הכשרות שונות והתמקדויות שונות. התוצאה היא שלאדם שמחפש ורוצה להתחיל טיפול , אין ממש יכולת להתעמק בניואנסים וההבדלים בין שיטות הטיפול והמטפלים השונים.

עדיין ישנו תהליך שיכול לעזור לכם למצוא מטפל באופן  מדוייק ונכון יותר לכם :

שלב הבירור הראשוני

 1. הגדירו לעצמכם את הבעיה ואת סוג הטיפול לה

האם זו תחושה כללית שמפריעה לי ? האם זה משבר ביחסים ? בעיות עם הילדים ? האם אני מדוכא? האם זה קשור לעולם העבודה? דימוי עצמי? השגת מטרות? ברגע שתבינו פחות או יותר מה הבעיה שמטרידה אתכם תוכלו להיות ממוקדים יותר בסוג הטיפול שמתאים לה.

האם תרצו להיות מטופלים ע"י גבר או אישה? יתכן שאין לכם העדפה ויתכן שתרגישו בנוח יותר מול גבר או מול אישה. 

מהי הדרך שבא הייתם רוצים לגעת בדברים? אני מתכוון לכתוב מאמר נוסף המפרט את סוגי הטיפול השונים. אבל באופן כללי ישנם מטפלים בדיבור שהשפה היא הכלי העיקרי שלהם (פסיכולוגים לסוגיהם) וישנם מטפלים באומנויות או כאלו המשלבים אומנויות בטיפול שלהם והוא כולל שימוש בשפה יחד עם תחום שהם מתמחים בו (דרמה, תנועה, אומנות, גופנית, בבליותרפיה) אלו מטפלים הנעזרים באומנות, בדמיון ובגוף באופן מובנה כחלק מהטיפול שלהם. אני למשל כפסיכודרמטיסט, אוהב לשלב בין השפה, לפעולה ולרגשות.

כמובן שישנם עוד הרבה סוגי מטפלים וטיפולים ,הרבה קיצורים באנגלית לשיטות הטיפול השונות ומילות קוד שברורות בעיקר למטפלים. קצרה היריעה לפרט במאמר זה אבל האפשרויות רבות וגם סוגי המטפלים ולכן התחילו במה שנראה לכם נכון.

2. פרטי או מסובסד ?

עד כמה תהיו מוכנים לשלם בעבור טיפול? מאחר ותקופת הטיפול לא ברורה הגדירו לעצמכם תקציב שאתם יכולים להמשיך לממן מבלי שיפגע ברווחת החיים שלכם כך שתוכלו להמשיך את הטיפול לאורך הזמן הנחוץ לכם.

האם לפנות לטיפול פרטי? בקליניקה פרטית תשלמו יותר אבל תבחרו את המטפל מתוך סך המטפלים הקיימים, רישום קיומו של הטיפול יהיה אך ורק בידי המטפל הפרטי שלכם וכן אורך הטיפול (מספר המפגשים) התכיפות נמצאים בשליטתכם. לעומת זאת טיפול ממשלתי או מסובסד ("קופת חולים") האפשרויות מצומצות יותר, בחירת המטפל מתוך המוסד היעודי והסבסוד מוגבל בזמן. בטיפולים במוסדות ממשלתיים לעיתים, מספר הטיפולים קבוע מראש ולא ניתן לשינוי.

3. העזרו בחברים

האם אתם מרגישים בנוח לדבר על כך שאתם מחפשים טיפול? אם כן, דברו עם אנשים שמכירים אותכם וקרובים אליכם שהלכו לטיפול – האם ימליצו לכם לכם על המטפל שלהם – אם כן למה ? מה הם אהבו שמתאים לכם ? גם אם לא תלכו למטפל שלהם תוכלו לקבל זוית מעניינת מאנשים שקרובים אליכם לגבי מה שנראה להם שיכול לעזור לכם.

האם אתם מכירים חברים מטפלים? מטפלים נמצאים כל הזמן בהכשרות, בכנסים ובהדרכות. במסגרת הזאת הם נחשפים למטפלים אחרים שחלקם נראים להם טובים או מקצועיים. מאחר והם חברים שלכם הם לא יטפלו בכם (אתיקה של מטפלים) אבל בהחלט יוכלו להמליץ על מטפל שיכול להתאים לכם.

 

קיבלתם המלצות? זה הזמן להכיר את המטפל שלכם טוב יותר.

1. שיחת טלפון מקדימה.

התקשרו אל המטפל וספרו לו בקצרה על הבעיה שהגדרתם לעצמכם בשלב הראשון. האם הוא יכול לעזור לכם בה? כיצד ?שאלו אותו. יש מטפלים שמתמקדים בנושאים מסויימים ויפנו אתכם למטפלים אחרים מומלצים. כבר בשלב הזה האם הוא יכול לקבל אותכם בימים ובשעות שאפשריים מבחינתכם? מהו מחיר הטיפול – האם הוא מתאים לתקציב שלכם? באיזו שיטה הוא מטפל?

2. קבעו פגישה ראשונה והכירו את המטפל שלכם.

אל תתביישו. בדקו את הרקע המקצועי של המטפל שלכם – האם יש לו רקע מקצועי מספק מבחינתכם?

שאלו אותו על הכשרתו. מה ואיפה למד? מה היה אורך ההכשרה ?

מהו הנסיון המקצועי שלו ? כמה זמן הוא כבר מטפל ?

האם המטפל עובר הדרכה? הדרכה היא הכשרה משמעותית למטפלים. זהו המקום שבו המטפל מתייעץ עם בעל מקצוע בכיר לגבי הטיפולים שלו. הדרכה מראה על הרצינות שלהם ועל רצונם להבין בעצמם טוב יותר מה קורה בחדר הטיפולים. אל תפנו למטפל שאיננו נמצא בהדרכה .

האם הוא חבר איגוד בתחום התמחותו?

 

השלב האחרון והחשוב – האם הוא מתאים לכם ?

ועכשיו כשבחרתם תוכלו לשאול שאלה הנכונה לכם ורק לכם. האם אתם מרגישים שאתם יכולים לסמוך עליו ? שיש חיבור? האם אחרי שהסברתם את בעייתכם הרגשתם שהוא מבין אותה, גם כשהוא מנסח אותה במילים שלו? כשהרגשתם כשהוא חוזר על הבעיה שלכם הוא מבין אותכם ומנסח אותה באופן שלא חשבתם עליו ? במידה ואתם לא בטוחים עדיין או מהססים בקשו לקבוע פגישה נוספת. במידה ויצאתם מהפגישה אם תחושה ששזה לא זה.שלא הובנתם או שאתם לא מבינים מה נאמר לכם, המשיכו הלאה. קבעו פגישה עם מטפל אחר עד שתמצאו את המטפל הנכון לכם. למטפל הנכון לכם יכולה להיות השפעה חיובית מאוד על טיפול מוצלח ועל תחושה שמישהו נמצא איתכם בתוך תהליך של שינוי.

אבל, לפעמים זה לא מצליח בפעם הראשונה ואפילו לא בשניה, אל תתיאשו.

יכול להיות שאת התקופה הראשונה של הטיפול תצטרכו להקדיש לפגישות בתשלום עם מטפלים שונים עד שתמצאו את המטפל הנכון. פגישות אלו גם אם נראות מיותרות הן הכרחיות ובעצם מהוות את התחלת הטיפול משום שכדי למצוא מטפל שנכון לכם תתנסו בלנסח את הבעיה נכון וטוב יותר ולהבין את מה שאתם צריכים.

מחקרים רבים נעשו בנושא הצלחת טיפול ואחד הפרמטרים המשמעותיים ביותר הוא הקשר הטוב שנוצר עם המטפל. מטפל שיבין אותכם באופן אמיתי ועמוק. כך יוכל לתת לכם את המקום והזמן משום שהחיבור העמוק והרית ביניכם הוא הדבר המשמעותי ביותר להצלחת הטיפול ללא קשר לשיטת הטיפול שבא מתמחה מטפל.

טיפול טוב עם מטפל מיומן שמתאים לכם יכול לשנות רבות את הדרך שבה אתם פוסעים. בהצלחה !

 

כתיבת תגובה