יהלי, מטפלת מתל אביב, המתמחה בטיפול בבליותרפיה מתארת בשפתה מהו טיפול בבליותרפיה. למי הוא מיועד ? מה עושים בטיפול? מהי ההכשרה של מטפל מוסמך בבליותרפיה ועוד שאלות שמעניינות את מי שבוחן את האפשרות להתנסות בטיפול זה.

מאמר זה הוא פרק מתוך המאמר. סוגי מטפלים והכשרתם – מורה נבוכים למי שמחפש מטפל. שמתאר בשפה פשוטה ונגישה סוגי טיפול שונים למי שמתעניין בטיפול אבל לא באמת מבין את ההבדלים בין סוגי הטיפולים ואת מהות הטיפול. מאמר זה איננו כולל הגדרות "מילוניות" של סוגי הטיפול, אותן ניתן למצוא באופן מפורט בוויקפדיה או באתרי האיגודים המקצועיים. אלא נועד להיות נגיש ולא פורמאלי למי שמתעניין בלמצוא מטפל שמתאים לו ורוצה להבין על מה מדובר.

מאמר זה הוא פרק מתוך המאמר סוגי מטפלים והכשרתם – מורה נבוכים למי שמחפש מטפל. שמתאר בשפה פשוטה ונגישה סוגי טיפול שונים למי שמתעניין בטיפול אבל לא באמת מבין את ההבדלים בין סוגי הטיפולים ואת מהות הטיפול. מאמר זה איננו כולל הגדרות "מילוניות" של סוגי הטיפול, אותן ניתן למצוא באופן מפורט בוויקפדיה או באתרי האיגודים המקצועיים. אלא נועד להיות נגיש ולא פורמאלי למי שמתעניין בלמצוא מטפל שמתאים לו ורוצה להבין על מה מדובר.

קצת עליי : שמי יהלי, אני מטפלת בביבליותרפיה ומנחת קבוצות. מקבלת מטופלים בקליניקה פרטית בתל-אביב, מנחה קבוצת קשישים במרכז רייך בתל אביב, יוצאת לטיפולים בבתים של קשישים שקשה להם לצאת מהבית, מנחה סדנאות ביבליותרפיות לצוותי עבודה, ועובדת במכון בר בגבעתיים עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אורך הטיפול : בקבוצות, ישנם תהליכים קצרי מועד (לפחות 10 מפגשים) וישנם תהליכים ארוכים יותר (לדוגמא קבוצת הקשישים שלי עובדת זו השנה השישית, אחת לשבוע) בטיפולים פרטניים, יש צורך בהגדרה משותפת של המטרות, ובעדכונן על פי צורך.

למי הוא מיועד : טיפול ביבליותרפי מיועד לכל אדם. אין צורך מיוחד באהדת קריאה או כתיבה, אם כי מי שאוהב לקרוא ולכתוב, יכול ליהנות ממנו עוד יותר.

הכשרה: תואר בביבליותרפיה הינו תואר שני ומוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. למעשה מי שסיים תואר שני מחוייב במאות שעות טיפול במסגרות ציבוריות (בתי ספר, בתי חולים, מוסדות טיפוליים שונים)

היכן מטפלים בביבליותרפיה : טיפול בביבליותרפיה נעשה בכל מסגרות הטיפול המוכרות.

מהי ביבליותרפיה:  ביבליותרפיה היא כלי טיפולי מתחום הטיפול באומנויות. טיפול באומנויות מאפשר לאדם להיפגש עם נושאים שונים בעולמו, באופן שונה ולבטא את עצמו בצורה יצירתית. בביבליותרפיה נעשה זאת  באמצעות תהליכים של קריאה וכתיבה.

נקודת המוצא שלי היא שכל דבר יכול להיות טקסט, ולפיכך במפגש הטיפולי  ננסה בדרכים מגוונות, לדבר עם הטקסט, להתכתב עם הדמויות שבו, להעלות מתוכו ובין שורותיו , זיכרונות, מחשבות, רגשות אסוציאציות. עבודה עם הטקסטים מאפשרת לכל אחד לבחור את מידת החשיפה וההרחקה המדויקת לו.

בתהליכי הכתיבה אני מוצאת יסודות מרפאים, מארגנים, מחזירים כוחות.

עוד משהו ? 

באופן אישי, דמויות בדיוניות רבות מלוות אותי לאורך השנים. פעמים רבות יכולתי לנוח לידן, ולשוחח אתן על דברים שהטרידו אותן ואותי. גם בכתיבה מצאתי את עצמי נבראת מחדש לא אחת. כמטפלת, אני מרגישה שיש לי עוד קומה של קשב, בדימוי או מטאפורה שמרחיבים תמיד את נקודת המבט.

יהלי פוגל, מטפלת בבליותרפיה, מקבלת מטופלים בתל-אביב

כתיבת תגובה