אני מטפל בפסיכודרמה באזור תל-אביב ופוגש מבוגרים, ילדים והורים בקליניקה. טור זה מתאר מה אני מוצא בטיפול בפסיכודרמה ואת יתרונותיה כשיטת טיפול.

1. פסיכודרמה היא טיפול המשלב גוף ונפש – כמו בחיים.

אנחנו לא רק נפש ולא רק גוף אלא שילוב של שני הדברים. מורנו ממציא הפסיכודרמה (ביוונית :פסיכו= נפש, דרמה = פעולה) תכנן אותה כך שתהיה קרובה לחייהם האמיתיים של המטופלים – בעצם  בפסיכודרמה לא נשב על כורסא ונדבר עם המטפל על מה שחשבנו או על מה שמטריד אותנו אלא נפעל את הרגשות שלנו על הבמה הן באמצעות משחק והן באמצעות תנועה או פעולה. השילוב בין הפעולה והתנועה לבין הרגשות שלנו הוא שילוב שמאפשר לנו להתחבר לרגשות שלנו באופן מדויק יותר גם באמצעות פעולה ובאמצעות התחושות בגוף. ישנם טיפולים רבים היום שמחברים בין רגשות לתחושות גופניות למחשבות . החל מטיפול קוגניטיבי התנהגותי ועד מיינדפולנס. פסיכודרמה עושה דברים דומים בתוך התיאוריה הפסיכודרמטית. למעשה, ישנן טכניקות בסיסיות בפסיכודרמה שדומות בפרוטוקולים טיפוליים משיטות אחרות. והיום כשאני נחשף אליהן אני מבין כמה השיטה עשירה ומגוונת.

2. פסיכודרמה משתלבת היטב עם טיפולים אחרים

עבודה עם חרדות , חיבור לגוף, הכנה לסיטואציה מאיימת.,יחסים עם אנשים הקרובים לנו, נוקשות, חוזר יכולת לשינוי. כל אלה ועוד מתרחשים בטיפול בפסיכודרמה. מטפלים רבים בפסיכודרמה עוברים הכשרות נוספות כגון טיפול בילדים, טיפול קוגניטבי התנהגותי, טיפול משפחתי, תקשורת מקרבת , מיינדפוחמס, פסיכורתפיה וכדומה וממשיכים להעזר בטכניקות מתחום הפסיכודרמה כדי להעשיר טיפולים אלו

3. פסיכודרמה היא גם פילוסופית וגם פרקטית

לפסיכודרמה מימד רוחני המתייחס ליכולת שלנו בני האדם להרחיב את מגוון האפשרויות שלנו כבני אנוש, להרחיב את הבחירות שלנו ואת האופן שבו אנו רואים את מקומנו בעולם. השימוש בדמיון במשחק ובפנטזיה מרחיב את המציאות ומאפשר לנו לגעת במקומות שהמציאות עמעמה ולהחיות אותם מחדש. היא עושה זאת גם באמצעים פרקטים – טכניקות שימושיות שמאפשרות התבוננות חדשה על העולם בחיי היומיום.

4. בקונטקסט קבוצתי פסיכודרמה נעזרת בחברי קבוצה כדי לעבוד על תקשורת בינאישית

פסיכודרמה בנויה כך שגם שכשאדם אחד מציג את הנושא שלו הוא יבחר בחברי קבוצה לסייע לו בכך. ובעצם מי שנמצא בקבוצת פסיכודרמה יכול לראות את התפקיד שהוא מקבל ולוקח הן בקבוצה והן מחוצה לה. כחבר בקבוצת פסיכודרמה יש אפשרות לבדוק בסביבה מוגנת ותומכת  כיצד אני נראה בעיני אחרים וכיצד אני משפיע עליהם ובנוסף כיצד אני רואה אחרים וכיצד הם משפיעים עליי. בדיקה זו היא נדירה מחוץ לקבוצה הטיפולית משום שמעט מאוד פעמים נוכל לדבר על רגשותינו באופן כלוי מול הסובבים אותנו מבלי שיהיה לכך מחיר חברתי. בקבוצת פסיכודרמה הבלתי אפשרי הופך לאפשרי ככל שהקבוצה מתגבשת.

5. פסיכודרמה היא טיפול שנעזר באומנות

ומתוך כך היא מרחיבה את הנפש ואת יכולותינו לראות דברים מעבר לרמה הפרקטית היומיומית.

6. ניתן להתאים פסיכודרמה לכל מיני מטופלים או נושאים

המיתוס שחייבים להיות שחקנים או עם רצון לעלות על במה ולשחק איננו נכון. הנחיתי קבוצות פסיכודרמה הן של סטודנטים לטיפול (שמאוד אוהבים להיות על הבמה)  וגם בגהה (שמאוד לא אוהבים להיות על הבמה) והמוטיבציה לשחק היתה נמוכה. את השיטה ניתן להתאים לחברי הקבוצה ולנושא שאיתו הם מתמודדים. המעבר למשחק הינו מדורג ומותאם.

7. פסיכודרמה יכולה לרגש וגם לעניין. היא מקרבת בין אנשים

מאחר בטיפול בפסיכודרמה ישנה תנועה, ודמיון הטיפול עצמו מעניין . הסיפורים ושעולים הם סיפורים אוניברסליים הקשורים ליחסים, לאהבה, לפחדים , לקשיים ולמשמעות הבחירות שאנו עושים בחיינו שלנו. נושאים שחברי הקבוצה. הפסיכודרמה מעלה נושאים אוניברסליים – יחסים, קשיים, רצונות מעצורים ותשוקות. נושאים אלו הקשורים אל בני האדם ונוגעים בהם. זה מעניין

8. פסיכודרמה משתמשת בכלים שימושיים מהחיים כדי ליצור אמפטיה ויחסים קרובים יותר

טכניקות כמו "הכפיל" מאפשרות לבני האדם להיות אמפטיים וקרובים יותר. וחילופי תפקידים מאפשרים לראות את האחרים המשמעותיים בחינו ואת התפקידים שהם ממלאים בחיינו ואנחנו בחייהם.  אלו טכניקות שימושיות המאפשרות לאנשים להתקרב אחד לשני גם מחוץ למפגש הטיפולי מאחר והם מאפשרות לראות דברים באופן חדש בחיים עצמם . היכולת לשחק מרחיבה את הנפש ותורמת לבריאות הנפשית.

9. אני אוהב לטפל בה ומוצא בה משמעות רבה.

כתיבת תגובה