למי שלא היה מעולם בטיפול יכול להיות חשש לגבי התהליך. רק המחשבה ואי הידיעה לגבי הפגישה הראשונה תגרום להם לא להגיע לטיפול. החרדה גדולה מדיי – ולכן החלטתי לפרט כיצד נראית הפגישה הראשונה איתי. אני מטפל בפסיכודרמה ופוגש מטופלים בקליניקה פרטית בתל אביב . תיאור מפגש זה מתייחס למפגש הראשון איתי והאופן שבו הוא מתנהל.

אורך המפגש הינו 50 דקות.
החדר עצמו נעים, שקט וללא הפרעות. מבודד מרעשים ופרטי.

נתחיל בהכרות ראשונית
אשאל שאלות שיעזרו לי להכיר אותך טוב יותר.
ספרי לי קצת על עצמך. שמך , גילך. מצבך המשפחתי. ? מה מצבך הבריאותי ? האם היית בטיפול בעבר?

נדבר על הסיבות שהביאו אותך לטיפול
מדוע הגעת לכאן, מה מפריע לך ? מהו הדבר שבגללו הרגשת שאת רוצה להגיע לטיפול ? האם את מרגישה בנוח לדבר על רגשותייך?

על הצפיות שלך מהטיפול
לאחר מכן אנסה להבין את צפיותייך מהטיפול. מה תרצי להשיג באמצעות הטיפול , מה את מאחלת לעצמך?

במידה ויישאר זמן נרחיב מעט את ההכרות באמצעות ההבנה של הקשרים החברתיים והמשפחתיים. מהם היחסים המשמעותיים במשפחה וכיצד הם באים לידי ביטוי בחייך.

מאחר והמפגש הראשון הוא מפגש הכרות ובו עולים פרטים רבים ללא היכרות מוקדמת שלנו אני נוטה לכתוב את מה שנאמר וזאת בכדי לזכור את כל פרטי המידע שעולים בשיחה. כמובן שאני כותב רק בהרשאתך. לא אכתוב במידה והדבר מפריע לשיחה או מעורר התנגדות.

אספר קצת על עצמי ועל האופן שבו נפגש ונתקשר בהמשך הדרך.
אחר כך אספר קצת על עצמי ועל הרקע המקצועי שלי. אדבר על פסיכודרמה בחדר הטיפולים ועל השימוש בה במידת הצורך והרצון. אני מבין את משמעות המפגש הראשון מבחינתך ולכן במפגש הזה אנסה להיות בהיר ככל שניתן לגבי עצמי והטיפול.

אסביר כי התכנים שעולים במפגש זה והבאים אחריו הינם חלים תחת חובת הסודיות. ואסביר מתי וכיצד ניתן ליצור איתי קשר מחוץ לשעות המפגש.

לקראת הסוף נדבר על תשלום המתבצע בסיום המפגש. ונקבע יחדיו את תכיפות המפגשים. בדרך כלל אני פוגש מטופלים אחת לשבוע אבל ישנם מטופלים שיבקשו להיפגש בתכיפות שונה , אפשר לדבר על כך.

למה כדאי לשים לב?
מטרת המפגש הראשון היא להכיר אחד את השני ומאפשר גם לך לראות אם ישנה התאמה. שאל/י את עצמך האם המטפל מבין אותי? האם הוא מצליח להתחבר למה שהעליתי ? האם הוא בן אדם שאני מרגיש שאני יכול לסמוך עליו?

שאלות אלו משמעותיות ביותר להצלחת הטיפול מחקרים בנושא הצלחת הטיפול מראים כי שיטת הטיפול פחות משמעותית מהקשר שנוצר בין המטפל למטופל ולכן מטרתך בפגישה הראשונה היא לנסות להבין האם יהיה קשר טוב. האם את/ה מרגיש/ה שתוכלי לסמוך עליי? לפעמים פגישה אחת לא תספיק אז אפשר לקבוע עוד אחת.

זהו, תמו להן 50 הדקות.
לסיום ישנם אנשים שלא יגיעו לטיפול משום שאינם יודעים מהו או חוששים מאוד מהמפגש הראשון .אני מקווה שבמאמר הזה הצלחתי להסיר את המסתורין מהמפגש הראשון ולהעביר את התחושה שמדובר מפגש בין שני בני אדם. גם אני בן אדם וכשאני פוגש מטופל בפעם הראשונה אני מתרגש בדיוק כמוהו משום שזוהי חוויה של הכרות ראשונית שמרגשת גם אותי. לכן במידה ואתם מתלבטים אם ללכת לפגישה ראשונה איתי או לכל טיפול אחר אני מציע לכם פשוט לקבוע מפגש ראשון ולהתנסות בכך. גם אם לא תמשיכו בטיפול עצם ניסוח הסיבה שאליה הגעתם לטיפול ומה תרצו לשפר בחייכם תעזור לכם להבהיר לעצמכם את מצב העניינים וזה בפני עצמו התחלה של תנועה לכיוון הנכון.

כתיבת תגובה