איתן גילור, המטפל באומנות חזותית באזור נתניה מתאר בשפתו את הטיפול באומנות חזותית. למי הוא מיועד ? מה עושים בטיפול? מהי ההכשרה של מטפל מוסמך באומנות חזותית ועוד שאלות שמעניינות את מי שבוחן את האפשרות להתנסות בטיפול באומנות חזותית.

מאמר זה הוא פרק מתוך המאמר. סוגי מטפלים והכשרתם – מורה נבוכים למי שמחפש מטפל. שמתאר בשפה פשוטה ונגישה סוגי טיפול שונים למי שמתעניין בטיפול אבל לא באמת מבין את ההבדלים בין סוגי הטיפולים ואת מהות הטיפול. מאמר זה איננו כולל הגדרות "מילוניות" של סוגי הטיפול, אותן ניתן למצוא באופן מפורט בוויקפדיה או באתרי האיגודים המקצועיים. אלא נועד להיות נגיש ולא פורמאלי למי שמתעניין בלמצוא מטפל שמתאים לו ורוצה להבין על מה מדובר.

 

קצת עליי : שמי איתן, אני מטפל באמנות חזותית בקליניקה פרטית במושב אביחיל. אני מטפל במבוגרים ונוער, מדריך מטפלים ומנחה קבוצות טיפוליות וסדנאות.

אורך הטיפול : לטיפולים אין אורך מוגדר והם מותאמים לצורך של המטופל.

למי הוא מיועד : טיפול באמנות חזותית מתאים למבוגרים, נוער וילדים;; ליחידים, לזוגות, למשפחות ולקבוצות. אין צורך בידע קודם או כשרון מיוחד בתחום האמנות כדי להיעזר בטיפול באמנות. הטיפול מיועד למי שמתמודד עם קשיים נפשיים שונים: שחייו משתנים לנגד עיניו והוא חווה זאת כמשבר או למי שמעוניין ליצור שינוי בחייו.

הכשרה: תואר בטיפול באמנות חזותית הוא תואר שני ומוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. כדי להיות מטפל עם תואר שני יש צורך בניסיון של מאות שעות טיפול במסגרות ציבוריות (בתי ספר, בתי חולים, מוסדות טיפוליים שונים).

היכן מטפלים בטיפול באמנות חזותית : התחלתי את דרכי בבית חולים לב השרון ובפנימיה, אחר כך הייתי שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד והיום, בנוסף לקליניקה הפרטית אני מטפל גם במרפאה ציבורית. ניתן לראות מטפלים באמנות גם בבתי חולים שונים, בתי אבות, מוסדות שיקום ועוד, וכן בקליניקות פרטיות ברחבי הארץ.

מהו טיפול באמנות:  טיפול באמנות או טיפול באמנות חזותית הוא שיטה בפסיכותרפיה שבה בנוסף לשיחה שבין המטפל והמטופל, עושים שימוש בחומרים וצבעים כדי לסייע לתהליך הטיפול. הטיפול באמנות משלב תאוריות מסורתיות של פסיכותרפיה, תאוריות הנוגעות לתהליכי יצירה ולחומרי האמנות והשימוש בהם, טכניקות מתחום הפסיכולוגיה וטכניקות מתחום האמנות. הטיפול באמנות נשען על ההנחות שתהליך היצירה מסייע בטיפול בכמה היבטים: הוא מאפשר יצירת קשר בין המטפל למטופל, ומשמש כאמצעי תקשורת וכדרך לגלם את היחסים הטיפולים. הוא מאפשר להעלות רגשות תחושות וזכרונות ובכך מאפשר התמודדות עם קושי בביטוי מילולי או ביטוי מילולי מוגבר. כמו כן, עצם היצירה בתוך קשר מיטיב עם התערבויות מקצועיות הוא בעל תכונות מרפאות כיוון שהוא מאפשר ארגון פנימי, משחקיות, תחושת ערך ומסוגלות.

עוד משהו? בשבילי המרחב הטיפולי הוא הזדמנות להכיר את עצמך ובאמצעות היחסים הטיפוליים, גם את האופן בו המטופל נמצא ביחסים עם אחרים. האמנות מציפה לתוך המרחב הזה את המציאות, כיוון שהיא מאפשרת לעלות דפוסים וקשיים שהמטופל מתמודד איתם בחייו, אך בסביבה תומכת המאפשרת התמודדות אחרת, טובה יותר.

 

לאתר של איתן גילור :  https://rolig8.wixsite.com/mystudio

כתיבת תגובה