אלון ישראלי, המטפל בפסיכודרמה באזור תל אביב, מתאר בשפתו את הטיפול בפסיכודרמה. למי הוא מיועד ? מה עושים בטיפול ? מהי ההכשרה של מטפל מוסמך ועוד שאלות שמעניינות את מי שבוחן את האפשרות להתנסות בטיפול בפסיכודרמה.

מאמר זה הוא פרק מתוך המאמר. סוגי מטפלים והכשרתם – מורה נבוכים למי שמחפש מטפל. שמתאר בשפה פשוטה ונגישה סוגי טיפול שונים למי שמתעניין בטיפול אבל לא באמת מבין את ההבדלים בין סוגי הטיפולים ואת מהות הטיפול. מאמר זה איננו כולל הגדרות "מילוניות" של סוגי הטיפול, אותן ניתן למצוא באופן מפורט בוויקפדיה או באתרי האיגודים המקצועיים. אלא נועד להיות נגיש ולא פורמאלי למי שמתעניין בלמצוא מטפל שמתאים לו ורוצה להבין על מה מדובר.

קצת עליי: שמי אלון, אני מטפל בפסיכודרמה ומקבל מטופלים בקליניקה פרטית בתל-אביב.

אורך הטיפול: משתנה, ישנן קבוצות קצרות מועד סביב נושא מסויים (12 מפגשים) ישנן קבוצות של שנה וישנן קבוצות ממשיכות אין להן תאריך סיום מוגדר ושאפשר להשתתף בהם כל עוד רוצים. במפגשים פרטניים המפגשים נמשכים כל עוד המטופל מרגיש שהוא זקוק לטיפול.

למי הוא מיועד: טיפול בפסיכודרמה, הוא טיפול שנעשה במסגרת קבוצתית או במפגשים פרטניים (אחד על אחד) התיאוריה של הפסיכודרמה נכתבה ע"י יעקב לוי מורנו כטיפול קבוצתי  אבל בחלוף השנים נעשו התאמות ושינויים כדי לטפל באמצעותה באופן פרטי. מטפלים בפסיכודרמה פוגשים מבוגרים וילדים.

הכשרה:תואר בפסיכודרמה הינו תואר שני ומוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. למעשה מי שסיים תואר שני מחוייב במאות שעות טיפול במסגרות ציבוריות (בתי ספר, בתי חולים, מוסדות טיפוליים שונים) לפני שיקבל את התואר הנכסף.

היכן מטפלים בפסיכודרמה : טיפול בפסיכודרמה נעשה הן במסגרות ציבוריות כגון בתי חולים, בתי חולים פסיכיאטריים (אני למשל טיפלתי בגהה וגם בתל השומר) , בתי אבות, מוסדות שיקום,בתי כלא,  בתי ספר רגילים ולחינוך מיוחד . במסגרת פרטית מטפלים בפסיכודרמה מקימים קבוצות טיפול בדרך כלל סביב נושאים מסויימים ("זוגיות") או סביב קהל יעד מסויים ("אנשים הסובלים מקשיים חברתיים") או סביב גיל ("לבני 50"). כמו כן מטפלים בפסיכודרמה מקבלים מטופלים בקליניקה פרטית מבוגרים וילדים ופוגשים אותם למפגשים המשלבים טכניקות ודרך המחשבה מתחום הפסיכודרמה במפגש הפרטני.

מהי פסיכודרמה:  את ההסבר המפורט אפשר למצוא במאמר הבא

עוד משהו ?: אני אוהב לטפל בפסיכודרמה גם בין השאר משום שהיא נעזרת בדימיון ובכוחות החבויים של מי שמגיע לטיפול. היא מרחיבה את האפשרויות בעולם ונותנת מקום גם לרגשות כואביםויחד עם זאת מאפשרת מקום ליצירה ולדמיון. כמו כן בטיפול בפסיכודרמה אפשר להתייחס לאירועים קונקרטיים והתאוריה מכוונת לשינויי התנהגות ותפיסה. הטיפול בפסיכודרמה הוא עשיר ומעשיר את חייהם של המטופלים בנוסף לעזרה בתמודדות עם הבעיות שהביאו אותן לטיפול מלכתחילה.

כתיבת תגובה