מהו טיפול בפסיכודרמה בילדים ?

אני פוגש ילדים ובני נוער בתל אביב בקליניקה פרטית. טיפול בפסיכודרמה בילדים הוא טיפול הכולל התוכו משחק, שיחות ושילוב אומנויות שונות המאפשרות לילד לבטא את עולמו הפנימי ולהתגבר על הקשיים באמצעות הבעה ויצירה. ילדים בעיקר קטנים לא מודעים למה שעובר עליהם ולכן לא יבטאו את תחושותיהם באמצעות שיחה. הטיפול באמצעות משחק ופסיכודרמה יאפשר להם לעשות זאת באופן ההולם את גילם.

גם בני נוער למרות היותם בוגרים יותר יכולים להיעזר במרחב היצירתי ובדימיון שמשחק מאפשר. טיפול בפסיכודמה בבני נוער ישלב משחק וגם שיחה והרה פעמים יאפיין את תקופת המעבר שבני נוער נמצאים בא בין ילדות לבגרות

במידה והנכם מעוניינים לקבוע פגישת היכרות לגבי טיפול בפסיכודרמה בילדכם או לקבל פרטים נוספים  אתם מוזמנים למלא פרטים ואחזור אליכם.

עוד על טיפול בילדים בפסיכודרמה ומשחק :

לעיתים קרובות אני נשאל ע"י הורים לגבי יעילות הטיפול במשחק כטיפול. "מה קורה כשאתם נפגשים ?" הם שואלים, "הוא סיפר לי ששיחקתם טאקי /כדורגל /ציירתם /שיחקם בבובות!"


זה נכון, ילדים משחקים משום שמשחק הוא השפה שבאמצעותה הם מביעים את רגשותיהם המודעים והבלתי מודעים. ילדים צעירים מתקשרים דרך משחק. דרך אגב גם ציור זה סוג של משחק. משחק בצבעים ובהרמוניה המשקף את עולמו הפנימית של הילד. משחק תפקידים מאפשר לילדים לקחת את השליטה על אירועים בחייהם מצב לא שכיח בעולם המנוהל על ידי מבוגרים. בתוך חוקי המשחק הם חופשיים להביע את החוויה הרגשית שלהם – איך זה מרגיש להיות הם.


אני כמטפל במשחק, יכול לעזור לילד לגלות דרכים חלופיות להתמודדות עם דאגותיו. מבלי "שיספר" לי עליהם. משחק מאפשר לילד להביע את רגשותיו העמוקים ביותר. תוך כדי משחק או יצירה קורים לילד דברים מיוחדים.


למשל קחו ילד בן 6 שחזה שוב ושוב באלימות במשפחה ופועל בצורה אגרסיבית בבית הספר – הוא סומן כבריון. במשחק בינינו הבובות בחדר הופכות לחיילים ובית הבובות לשדה קרב. במבט ראשון, נראה שהילד הזה הוא ילד תוקפני שמפעיל תוקפנות. אבל למעשה בתוך החדר אותו ילד מרגיש בטוח כדי לחשוף את עולמו הפנימי. הוא בוחר בי להיות זה שמגן על הבית ובעצם נותן לי את התפקיד שלו במציאות. כך שיוכל לראות כיצד אני מרגיש ומתמודד בתוך המשחק בסיטואציה שאותה הוא חווה יום יום במציאות.


לפעמים הוא עוזר לי ולפעמים נעלם ונותן לי לחוות מה זה להיות לא מוגן בעולם שכולו נתון תחת מתקפה אני חווה את חוסר האונים שלו. אלו רגשות מכריעים מכדי שיוכל לנסח במילים – במשחק הוא מסוגל לבטא את מה שלא יוכל למצוא לו שפה מחוץ לחדר הטיפולים.

"אז למה לשחק בטאקי, לא אמרת שאתה מטפל בדרמה ? "
שאלה טובה, זה נכון שאני מטפל בפסיכודרמה. פסיכודרמה היא תיאוריה שלמה שיש מאחוריה פילוסופיה של גילוי ושל משחק (או ליתר דיוק פעולה ולא רק דיבור – המשחק הוא דרך להשיג זאת). המשחק מאפשר להרחיב את האופן שבו אנחנו מגיבים ומתנהגים בסיטואציות מסוימות. אבל אותו ילד שהגיע אליי לחדר לא ממש מתעניין בתיאוריה הטיפולית שאני מחזיק בה אלא רוצה להרגיש בטוח קודם איתי ובחדר. לחלק מהילדים לא מתאים לשחק או לזוז ולהם משחק כמו טאקי מאפשר לו סביבה מוכרת שבה הוא יכול ליצור איתי קשר. אבל אל דאגה, גם משחק טאקי והתנהגות המשחקית סביבו הם פעילויות שבחדר הטיפולים רואים אותם מנקודת מבט טיפולית ובעזרתם מבינים את התהליכים שעוברים על הילד מחוץ לחדר הטיפולים.
למעשה מה שעושים הרבה פחות משמעותי מהיחסים שנרקמים בתוך החדר והאופן שבו התהליך הטיפולי מתקדם ביני לבין הילד שהגיע אליי לחדר.

"אז למה שפשוט לא תשאל אותו מה הוא מרגיש ומה מפריע לו?"
השאלה הישירה ש(חלק) מהמבוגרים יכולים לענות אליה באופן חלקי היא סוג תקשורת שרוב הילדים לא יכולים לספר ולהבין. הרי הבעיה עצמה שבגללה הגיעה לטיפול לא תמיד ברורה לא להורה ולא לילד. הילד לא יודע למה הוא מרטיב בלילה או למה כשהוא מתרגז הוא מאבד עשתונות ומרביץ ולכן הגילוי של הסיבות והמניעים הינו גילוי שדיבור מפורש אליו איננו מוביל להבנת המצב. במשחק לעומת זאת או באומנויות עולים דימויים המצביעים על רגשות ותחושות מול מצבים משתנים ואותם ניתן להרחיב בתוך חדר הטיפולים. אם נהיה כנים גם המבוגר שמגיע לטיפול עושה זאת משום שלא הצליח לפתור את הבעיה בכוחות עצמו ונעזר לתהליך הטיפולי כדי להבין את עצמו טוב יותר. מבוגרים רבים מרגישים נוח לשוחח על מה שהם מרגישים ואילו ילדים משתמשים בשפה הטבעית להם הלו היא שפת המשחק.

כתיבת תגובה