הדס שמואל, מטפלת  המתמחה בטיפול במוזיקה מתארת בשפתה מהו טיפול במוזיקה. למי הוא מיועד ? מה עושים בטיפול? מהי ההכשרה של מטפל מוסמך בטיפול במוזיקה? ועוד שאלות שמעניינות את מי שבוחן את האפשרות להתנסות בטיפול במוזיקה.

מאמר זה הוא פרק מתוך המאמר. סוגי מטפלים והכשרתם – מורה נבוכים למי שמחפש מטפל. שמתאר בשפה פשוטה ונגישה סוגי טיפול שונים למי שמתעניין בטיפול אבל לא באמת מבין את ההבדלים בין סוגי הטיפולים ואת מהות הטיפול. מאמר זה איננו כולל הגדרות "מילוניות" של סוגי הטיפול, אותן ניתן למצוא באופן מפורט בוויקפדיה או באתרי האיגודים המקצועיים. אלא נועד להיות נגיש ולא פורמאלי למי שמתעניין בלמצוא מטפל שמתאים לו ורוצה להבין על מה מדובר.

קצת עליי: שמי הדס, אני מטפלת באמצעות מוסיקה (MA) ומדריכת הורים. בהכשרתי גם גננת בחינוך המיוחד ובעלת תואר בחינוך מיוחד ומוסיקה. מזה 18 שנים אני מטפלת במסגרות חינוך ציבוריות (עשור ראשון כגננת חנ"מ), ובקליניקה פרטית ביקנעם. מרצה ומנחה סדנאות להורים ומטפלים בכנסים רבים, מנהלת קבוצה ליעוץ מקצועי בפייסבוק וכותבת על טיפול והורות באמצעי המדיה השונים.

אורך הטיפול: משתנה ותלוי בצרכים של המטופל ושל הוריו.

למי הוא מיועד? טיפול במוסיקה נחקר מדעית ונמצא יעיל על אוכלוסיות רבות (כל אלה שנחקרו!) החל מפגים ועד זקנה וליווי תהליכי סוף החיים.

הכשרה: תואר בטיפול באמצעות מוסיקה  הוא תואר שני ומוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. כדי להיות מטפל עם תואר שני יש צורך בניסיון של מאות שעות טיפול במסגרות ציבוריות (בתי ספר, בתי חולים, מוסדות טיפוליים שונים). כדי להיות מטפל במוסיקה צריך לדעת לנגן ולאלתר ברמה מקצועית.

היכן מטפלים בטיפול במוסיקה? טיפול במוסיקה מקובל ונפוץ מאוד וניתן במסגרות נרחבות: גני ילדים, בתי ספר, בתי אבות, בתי סוהר, מסגרות החינוך המיוחד, מחלקות בבתי חולים וכתמיכה  בטיפולים רפואיים, מכוני התפתחות הילד וקליניקות פרטיות.

 

מהו טיפול במוסיקה? טיפול באמצעות מוסיקה היא שיטה אחת מתוך מגוון שיטות של טיפול בהבעה ויצירה,  המהווה ענף של פסיכותרפיה המציע דרך טיפול שונה, לא בהכרח מילולית שמטרתה זהה ככל טיפול רגשי אחר וכוללת סיוע בהתמודדות עם שינויים ומשברים, סיוע בהתמודדות עם הפרעות ומצוקות נפשיות, העצמה אישית ועוד.

המוסיקה כאמור היא ערוץ תקשורת לא מילולי והטיפול במוסיקה אינו מצריך ידע או ניסיון קודם בנגינה, כמו כן המוסיקה היא רק אמצעי נוסף לגילוי עצמי, הטיפול נעשה גם עם וללא שיחות, משחק וכו'.

בשימוש במוסיקה ניתן להבחין במוסיקה כאמצעי מרפא- music as therapy  (שמיעה, נגינה אפילו עצמית) או כאמצעי לגילוי עצמי, פורקן, הבעה ויצירת קשר   – Music in therapy.

למה מוסיקה ?

ראשית- למוסיקה קשר ישיר לתפקודי המוח וליכולתו להשתקם באמצעותה, המוסיקה מאגדת בחובה גורם קשבי גורם רגשי,  גורם קוגניטיבי, כן למוסיקה גורם התנהגותי-מוטורי והגורם האחרון אשר הוא לב ליבו של הטיפול במוסיקה- הגורם התקשורתי והבין-אישי אם כאשר המוסיקה נוצרת בחדר ואם באופן בו המוח קולט אותה.

שנית-מוסיקה הייתה פה משחר ימי ההיסטוריה.

שלישית-מי לא אוהב מוסיקה? המוסיקה מלווה אותנו מרגע היווצרותנו ברחם אימנו. היא קצב פעימות הלב, היא קולות האברים הפנימים ופעולתם, היא קול האם והסביבה. התקשורת הראשונית של הורה-ילד היא באמצעות המוסיקה והיא זמינה ונוכחת בחיינו תדיר –אז למה לא להשתמש בה.

עוד משהו? 

טיפול במוסיקה מזמין את המטופל להתנסות במשחק – מקום טבעי לילד שלנו או לילד שלנו. לעיתים קרובות בשלב ראשון לא חשים בנוח עם המוסיקה או להפך מחליטים לאחר זמן מה לזנוח אותה ולעבור למשחק, תנועה או שיחה. אגב, ביננו : שמתם לה מהי המוסיקה האהובה עליכם? מתי אתם משתמשים בה? מה אתם זוכרים מהמפגש הראשון עם כלי נגינה? האם יש מוסיקה שתעדיפו לשמוע כשאתם עצובים? ומהי המוסיקה המילולית שאתם משמיעים- מהו פס-קול חייכם?

בחירת הטיפול או המטפל צריכה להיות בהתאם לצרכים שלכם, לניסיון של המטפל ולקשר הנוצר בינכם מטפלים רבים משתמשים באמצעיים רבים להשגת מטרות הטיפול.

הדס שמואל, מזמינה לקרוא עוד באתר www.hadastherapy.com

כתיבת תגובה