שמירה על בריאות נפשית איננה פשוטה כמו שמירה על בריאות גופנית. למשל…יצאתם עם הבן שלכם לשחק תופסת בפארק ליד הבית..אתם רצים, נהנים אבל פתאום באמצע המשחק, כאב חזק בשריר ,גב תפוס והלב דופק קצת יותר מדיי. פתאום עולה ההבנה שהישיבות הארוכות במשרד, הבורקסים והצפיה היומיומית בטלוויזיה גובה את המחיר שלה.

מזל שתפסתם את זה בזמן, שנים של הזנחה עלולות לגרום לבעיות בריאותיות משמעותיות, לחץ דם, התקפי לב, סרטן. אבל הגוף שלך אותת לך ועכשיו נרשמת לחוג יוגה ולהליכות פעם בשבוע עם חבר או חברה. ותוך תקופה לא ארוכה מדיי הגוף חזר לעצמו.

הרבה פעמים הרבה יותר קל לחשוב ולהבין מהי בריאות פיזית ומדוע כדאי לשמור על כושר מינימאלי כדי להרגיש טוב. אנחנו משקיעים זמן בתזונה, בכושר ובמצבינו הבריאותי.
ושאנחנו לא עושים זאת הגוף מאותת לנו בכאבים, בעייפות ובשחיקה ואנחנו מגיבים לכך.

פעמים רבות לא נחכה לרגע הזה אלא נדאג לעצמנו בין כה וכה. ההרגשה של להיות בריא ובכושר ברורה לנו ונעשה מאמץ מבלי שנהיה מותשים או חולים לדאוג לבריאות הגופנית שלנו. ומה עם בריאות נפשית? האם אנו שומרים על עצמנו בריאים נפשית?

כשאני מנסה לנסח דוגמא הקשורה לבריאות הנפשית הדומה לסיפור שאיתו פתחתי את המאמר אני מתקשה. בניגוד לדיאטה המבוססת על בורקסים וטלוויזיה(רע) לעומת סלט+יוגה(טוב) אנחנו בני האדם פחות מבינים מה נכון או לא נכון לנו כשמדובר בבריאות הנפשית שלנו. מה שטוב לאחד רע לאחר.

בעצם ישנם מקרים שבהם קשה לנו להגדיר לעצמנו מה מה בדיוק עושה לנו טוב ומה עושה לנו רע. לעיתים אנחנו משכנעים את עצמנו שדברים טובים בשבילנו כשהם בעצם לא . ולעיתים אנחנו לא יודעים איך להיות קשובים לתחושות הנפשיות שלנו באותו אופן שאנחנו יודעים להיות קשובים לגוף שלנו כי אנחנו מוסחים ע"י אירועי היום יום.

איך נדע לשים לב מתי אנחנו שומרים על הבריאות הנפשית ומתי לא? מה הם הסימנים שבאמצעותן נוכל לדעת שאנחנו לא מטפלים בעצמנו לא שומרים היה לרווחה אישית שלנו לא דואגים לעצמנו מספיק? איך נדע שעלינו להשקיע בבריאותנו הנפשית ?

כמו הגוף שלנו בדוגמא למעלה, גם הנפש שלנו מאותתת כשהיא מותשת. היא מאותת לנו לעיתים קרובות באמצעות הגוף ובאמצעות המחשבות.

איתותי הנפש  – סימנים מקדימים:

הנה מספר דוגמאות כלליות שמאפשרות לנו להבין שהנפש שלנו דורשת התייחסות.
עייפות – אנחנו מוצאים את עצמנו עייפים בלי סיבה מיוחדת. העייפות מלווה אותנו גם בימים עמוסים אבל כם בימים רגילים ללא קשר למה עבר עלינו באותו יום.
מועקות גופניות – אנחנו מרגישים לחצים בחזה / כאבי ראש או תחושת מועקה. נבדקנו פיזית ונמצא שאין בעיה רפואית.
רגשות – אירועים במהלך היום משפיעים עלינו רגשית באופן חזק מהרגיל, התגובות שלנו חריגות ואירועים שבעבר יכולנו להכיל הופכים לדרמתיים ורגשיים וגורמים למתח וחרדה.
מחשבות חוזרות – אנחנו מרגישים שישנה בעיה ואנחנו לא מצליחים לפתור אותה, אנחנו חושבים עליה ללא הפסקה גם כשאנחנו יושבים על חוף הים עם חברים, בתקווה שנוכל לפתור אתוה כמה שיותר מהר.
שינה – אנחנו לא ישנים טוב בלילה , מתעוררים, חורקים שיניים בשינה.
תחושות לא טובות לגבי עצמנו – אנחנו רואים את עצמנו כלא מסוגלים / פגומים / נחותים בסיטואציות שבעבר הרגשנו בהם בנוח.

ההזנחה:

אז הצלחנו באמצעות תשומת לב לעצמנו לשים לב לכך שאנחנו מותשים ואנחנו עדיין ממשיכים להתנהל באותו האופן. אנחנו נותנים לעצמנו תירוצים לא לעשות כלום:
"זו רק תקופה לחוצה בעבודה תוך שנתיים אקודם ואז אוכל להירגע ולעובד פחות"
"מה שאני מרגישה זה שטויות, זה יעבור מעצמו"
"כל ההורים הצעירים עם תינוק קטן בבית מרגישים כך, ככה זה"
"אם אני אחשוב על הבעיה עוד קצת אפתור אותה"
"היה משבר ונגמר, תיכף זה יעבור מעצמו"

התוצאה:

הנפש שלנו ממש כמו הגוף "מתעייפת" כאשר מזניחים אותה באופן מוגזם. זה בסדר לאכול בורקס מדי פעם כמו שזה בסדר להתמודד עם קשיים. אבל כשאנחנו שמים לב לסימנים האלו באופן גובר והולך הנפש שלנו מאותת שהיא צריכה התייחסות. אנחנו צריכים לעשות משהו כדי לעזור לעצמנו, להבין מה שוחק אותנו ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב. כאשר אנחנו נמצאים במתח ובלחץ לאורך זמן הדבר משפיע עלינו פיזית ונפשית ולעיתים אף מוביל להדרדרות הדורשת התערבות משמעותית יותר בהמשך.

לשמור על הבריאות הנפשית

אם כך מדוע לחיות את החיים באופן הזה? מדוע שלא ניתן לנפשנו את המקום שאנחנו נותנים לגופנו וכך נשמור על בריאותנו הנפשית ועל התחושות הטובות שלנו ?

כתיבת תגובה